Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/65941
Title: Impacto de la práctica del mindfulness en el estrés, ansiedad e introspección (Fase 2)
Authors: Romero Romero, María Emilia
Villarreal Mora, Sebastián Emiliano
Moscoso Miranda, Henry Bernard, Director
Keywords: Estrés
salud mental
mindfulness
Atención Plena
diferencias en diferencias
Issue Date: 18-Feb-2025
Publisher: ESPOL.FCSH
Citation: Romero Romero M.E. y Villarreal Mora S.E. (2024). Impacto de la práctica del mindfulness en el estrés, ansiedad e introspección (Fase 2) [Proyecto Integrador]. Escuela Superior Politécnica del Litoral
Abstract: The present study analyzes the impact and effect of mindfulness practice on the stress and anxiety levels of students at the Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL) in the medium term, using a difference-in-differences (DiD) analysis developed by Callaway and Sant'Anna (2021). The research included sociodemographic data and mental health measurements of the collaborators, which were obtained in different observation periods. The transformations in the mental health of the students of the subject “Mindfulness” from the last and current semester were analyzed in comparison with their respective control group. The results showed a reduction in stress and anxiety levels in women who practice mindfulness compared to those who took a different subject in the area of Humanities. It highlights the importance of addressing these difficulties, especially in the female gender, where the effectiveness of mindfulness practice has been demonstrated. Likewise, it is important to continue research on this topic in the medium and long term, since it cannot be ruled out that there are significant effects on stress and anxiety levels and their impact on the male gender. Keywords: Stress, mental health, mindfulness, differences in differences.
Description: El presente estudio analiza el impacto y efecto de la práctica de mindfulness sobre los niveles de estrés y ansiedad de los estudiantes de la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL) a mediano plazo, utilizando un análisis de diferencias en diferencias (DiD) desarrollado por Callaway y Sant’Anna (2021). La investigación incluyó datos sociodemográficos y mediciones de la salud mental de los colaboradores, mismos que fueron obtenidos en distintos periodos de observación. Se analizaron las transformaciones en la salud mental de los estudiantes de la materia “Atención Plena” del semestre pasado y actual en comparación con su respectivo grupo control. Los resultados mostraron una reducción en los niveles de estrés y ansiedad en las mujeres que practican atención plena en comparación con aquellas que tomaron una asignatura diferente en el área de Humanidades. Se destaca la importancia de abordar estas dificultades, especialmente en el género femenino, donde se ha demostrado la efectividad de la práctica. Asimismo, es importante continuar investigando sobre este tema a mediano y largo plazo, debido a que no se puede descartar que haya efectos significativos en los niveles de estrés y ansiedad ni su impacto en el género masculino.
URI: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/65941
metadata.dc.identifier.codigoproyectointegrador: ADMI-1177
Appears in Collections:Tesis de Economía

Files in This Item:
File SizeFormat 
T-115221 ADMI 1177 ROMERO-VILLARREAL.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.