Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/65943
Title: Integración de metodologías de aprendizaje para mejorar la alfabetización financiera sobre el mercado de capitales en estudiantes universitarios de la ESPOL
Authors: Araujo Ortega, Melanie Zoée
Méndez Prado, Silvia Mariela, Director
Keywords: Conocimiento Financiero
Actitud Financiera
Aprendizaje Basado en Proyectos
Aula Invertida
Aprendizaje Tradicional.
Issue Date: 18-Feb-2025
Publisher: ESPOL.FCSH
Citation: Araujo Ortega M.Z. (2024).Integración de metodologías de aprendizaje para mejorar la alfabetización financiera sobre el mercado de capitales en estudiantes universitarios de la ESPOL [Proyecto Integrador]. Escuela Superior Politécnica del litoral
Abstract: Financial Literacy is low worldwide, which affects economic growth and causes financial crises. In Latin America, the level is even lower and the existing literature on the variable is scarce. This is why this project seeks to increase the level of Financial Literacy on the Capital Market in the future citizens that make up the country, university students, through a pedagogical intervention that evaluates different learning methodologies. It is expected that there will be an increase in the level for all participants, in addition to the effect being greater in participants who integrate more than one methodology. A questionnaire was created that measures two dimensions of Financial Literacy, Financial Knowledge and Financial Attitude. Then, for 14 weeks, a pedagogical intervention was implemented that divided the participants into two groups, the intervention group and the control group. Data was collected before and after the intervention to evaluate the impact. The results showed an increase in all participants, but no statistically significant differences were found according to the study group. It is hoped that future research will take the study as a reference and overcome current limitations. Keywords: Financial Knowledge, Financial Attitude, Project-Based Learning, Flipped Classroom, Traditional Learning.
Description: A nivel mundial la Alfabetización Financiera es baja, esto afecta el crecimiento económico causa crisis financieras; en América Latina el nivel es aún más bajo y la literatura existente sobre la variable es escasa. Es por esto que el presente proyecto busca aumentar el nivel de Alfabetización Financiera sobre el Mercado de Capitales en los futuros ciudadanos que conforman el país, los estudiantes universitarios, a través de una intervención pedagógica que evalúe distintas metodologías de aprendizaje. Se espera que exista un incremento en el nivel para todos los participantes, además de que el efecto sea mayor en los participantes que integren más de una metodología. Se armó un cuestionario que mide dos dimensiones de la Alfabetización Financiera, el Conocimiento Financiero y la Actitud Financiera. Luego, a través de 14 semanas se implementó una intervención pedagógica que dividía a los participantes en dos grupos, el grupo de intervención y el grupo de control. Se recolectaron datos antes y después de la intervención para evaluar el impacto. Los resultados mostraron un incremento para todos los participantes, pero no se encontraron diferencias estadísticamente significativas según el grupo de estudio. Se espera futuras investigaciones tomen como referencia el estudio y sobrelleven las limitaciones actuales.
URI: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/65943
metadata.dc.identifier.codigoproyectointegrador: ADMI-1197
Appears in Collections:Tesis de Economía

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.