Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/60435
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAguirre Valverde, María Cristina , Director-
dc.contributor.authorFigueira Medina, Fernando José-
dc.contributor.authorValverde Ochoa, José Andrés-
dc.creatorESPOL.FCSH-
dc.date.accessioned2024-02-22T16:14:09Z-
dc.date.available2024-02-22T16:14:09Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationFigueira Medina, F. J. y Valverde Ochoa, J. A. (2024). Aplicación de Metodología Design Thinking para la Creación de una Solución que Promueva el Desarrollo Productivo en Jóvenes Ecuatorianos. [Proyecto Integrador]. ESPOL.FCSH .-
dc.identifier.urihttp://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/60435-
dc.descriptionEl acceso limitado al empleo entre los jóvenes es un desafío común en el Ecuador. Para abordar este problema, se propone fomentar el desarrollo empresarial y productivo mediante una mejor educación financiera y el estímulo a la creación de emprendimientos y microempresas. Utilizando la metodología Design Thinking, se llevaron a cabo diversas técnicas, como brainstorming, S.C.A.M.P.E.R y focus groups junto con encuestas presenciales y virtuales, para prototipar una solución viable y accesible. Los resultados destacan la preferencia por aprender educación financiera a través de la modalidad de audiolibros, la motivación obtenida al escuchar la experiencias, vivencias y consejos de emprendedores en podcasts, y la necesidad de una aplicación que contenga información tributaria, legal y financiera de Ecuador. Este prototipo aborda las necesidades identificadas por los encuestados y promete ser un valioso recurso para alcanzar el objetivo de mejorar el acceso al empleo entre los jóvenes ecuatorianos a los 4 años y medio, de su inversión. Palabras Clave: Emprendimiento, podcasts, finanzas, prototipo y aplicación-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent37 página-
dc.language.isospa-
dc.publisherESPOL.FCSH-
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectEmprendimiento-
dc.subjectFinanzas-
dc.subjectPrototipo-
dc.titleAplicación de Metodología Design Thinking para la Creación de una Solución que Promueva el Desarrollo Productivo en Jóvenes Ecuatorianos-
dc.typeEconomsta-
dc.identifier.codigoespolT-113984-
dc.description.cityGuayaquil-
dc.description.degreeEscuela Superior Politécnica del Litoral-
dc.identifier.codigoproyectointegradorADMI-1013-
dc.description.abstractenglishLimited access to employment for young people is a recurring problem in present-day Ecuador. One of the main solutions is to stimulate productive development, starting with enhancing financial literacy and encouraging individuals to establish their own business or micro-enterprise. The Design Thinking methodology was employed, involving various techniques such as brainstorming, sort and group, S.C.A.M.P.E.R, along with both in-person and virtual surveys, focus groups for testing, as methods for data collection, and prototyping using the "screenshot" technique. Primarily, the key findings included a preference for financial education in the form of audiobooks, the need for motivation through listening to the experiences and advice of entrepreneurs in podcast format, and, above all, the desire to have all tax, legal, and financial information related to Ecuador in a single application. It is concluded that this prototype fulfills all the needs outlined by the respondents, serving as a significant incentive and aid in achieving the proposed objective. Key Words: Entepreneurships, podcasts, finances, prototype and application.-
Appears in Collections:Tesis de Economía

Files in This Item:
File SizeFormat 
T-113984 ADMI-1013 VALVERDE - FIGUEIRA.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.