Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/66017
Title: Desarrollo de una versión mejorada de la plataforma de gestión de proyectos de materia integradora de la ESPOL
Authors: Loor Barragán, Carlos Alejandro
Muñoz Carranza, Viviana Stephania
Vintimilla Burgos, Boris Xavier, Director
Keywords: Gestión de Proyectos
Plataformas Académicas
Automatización
ESPOL
Issue Date: 20-May-2025
Publisher: ESPOL.FIEC
Citation: Loor Barragán C.A. y Muñoz Carranza V.S. (2024). Desarrollo de una versión mejorada de la plataforma de gestión de proyectos de materia integradora de la ESPOL [Proyecto Integrador] Escuela Superior Politécnica del Litoral
Abstract: DOCUMENT IN THE PROCESS OF INTELLECTUAL PROPERTY. This project focuses on the development of an improved web platform for the management of “Materia Integradora” (MI) projects at ESPOL, which represents an essential experience for the training of undergraduate students. The main objective is to optimize efficiency, traceability and transparency in the processes of proposal creation, project supervision and management of final deliverables, justified by the need to overcome the dependence on dispersed tools and manual processes that generate inefficiencies. The development of the project used the Scrum methodology, characterized by an iterative approach that allowed the integration of continuous feedback. Specific roles were implemented for coordinators, professors, tutors, analysts, delegates and technology transfer managers, addressing tasks such as proposal approval, project follow-up and deliverable closure. The most relevant results include a reduction in the administrative burden, improvements in communication through automatic notifications and a user experience aligned with institutional standards. The platform proved to be scalable and compatible with existing ESPOL systems, ensuring its sustainability. This project contributes significantly to academic management, serving as a basis for the development of future educational tools. Keywords: Project Management, Academic Platforms, Automation, ESPOL.
Description: DOCUMENTO EN PROCESO DE PROPIEDAD INTELECTUAL. El proyecto se centra en el desarrollo de una versión mejorada de la plataforma web para la gestión de los proyectos de "Materia Integradora" (MI) en la ESPOL, que representa una experiencia esencial para la formación de estudiantes de pregrado. El objetivo principal es optimizar la eficiencia, trazabilidad y transparencia en los procesos de creación de propuestas, supervisión de proyectos y gestión de entregables finales, justificándose en la necesidad de superar la dependencia de herramientas dispersas y procesos manuales que generan ineficiencias. El desarrollo del proyecto utilizó la metodología Scrum, caracterizada por un enfoque iterativo que permitió la integración de retroalimentación continua. Se implementaron funciones específicas para coordinadores, profesores, tutores, analistas, delegados y gestores de transferencia tecnológica, abordando tareas como la aprobación de propuestas, el seguimiento de proyectos y el cierre de entregables. Los resultados más relevantes incluyen una reducción en la carga administrativa, mejoras en la comunicación mediante notificaciones automáticas y una experiencia de usuario alineada con los estándares institucionales. La plataforma demostró ser escalable y compatible con los sistemas existentes de la ESPOL, garantizando su sostenibilidad. Este proyecto contribuye significativamente a la gestión académica, sirviendo como base para el desarrollo de futuras herramientas educativas.
URI: http://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/66017
metadata.dc.identifier.codigoproyectointegrador: TECH-384
Appears in Collections:Tesis de Computación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.