Resumen:
Road construction involves filling and excavation procedures, leaving slopes
susceptible to geological, hydrological and geomorphological factors, increasing the risk
of instability and threatening road infrastructure and surrounding communities. The
Chimborazo Province in Ecuador, due to its geographic location, diverse topography with
structurally complex soil strata and variations in subsurface stratigraphy, requires detailed
investigations focused on geophysics and in situ soil testing. This study assesses slope
stability by correlating geophysical and soil tests to generate slope stability
measurements. The applied methodology is based on the analysis of surface conditions,
application of geophysical exploration, geotechnical characterisation, analysis and slope
stability strategies. In the characterisation of the slope, three altered test pits were made
where it was determined that there are metavolcanic materials, gravel and colluvial
geologically. By correlating geophysical tests, it was determined that in the centre of the
slope, the most critical apparent resistivity values (90-140 Ω m) correspond to colluvial
deposits. For stability, it is proposed to terrace the slope surface with crown ditches at
each level due to the presence of water holes and, in the most critical areas, to place
reinforcement mesh over the vegetation. The existence of seepage zones on the slope was
determined as a triggering factor for instability. These strategies serve as a basis for
decision-makers in improving road connections and socioeconomic development in
Andean rural communities.
Keywords: Electrical resistivity, transient electromagnetic method, stratigraphic profiles,
landslides and hazards.
Descripción:
La construcción de carreteras implica procedimientos de relleno y excavación,
permitiendo que los taludes sean susceptibles a factores geológicos, hidrológicos y
geomorfológicos, aumentando el riesgo de inestabilidad y amenazando la infraestructura
vial como a las comunidades aledañas. La provincia de Chimborazo en Ecuador, debido
a su ubicación geográfica, diversa topografía con estratos de suelo estructuralmente
complejos y variaciones en la estratigrafía del subsuelo requieren de investigaciones
detalladas enfocadas en geofísica y ensayos de suelo in situ. Este estudio tiene como
objetivo evaluar la estabilidad del talud mediante la correlación de ensayos de geofísica
y ensayos de suelo para la generación de medidas de estabilidad del talud. La metodología
aplicada se basa en el análisis de condiciones superficiales, aplicación de exploración
geofísica, caracterización geotécnica, análisis y estrategias de estabilidad del talud. En la
caracterización del talud se realizaron tres calicatas alteradas donde se determinó que
geológicamente existen materiales meta-volcánicos, gravas y coluviales. Mediante la
correlación de ensayos de geofísica se definió que en el centro del talud los valores de
resistividad aparente más críticos (90-140 Ω·m) corresponden a depósitos coluviales. Para
la estabilidad se propone terracear la superficie del talud con zanjas de coronación en cada
nivel debido a la presencia de ojos de agua y en las zonas más críticas colocar malla de
contención sobre la vegetación. Se determinó la existencia de agua (ojos de agua) en el
talud, como factor detonante de la inestabilidad. Estas estrategias sirven como base para
los tomadores de decisiones en el mejoramiento de la conexión vial y desarrollo
socioeconómico en comunidades rurales andinas.