Resumen:
The present study analyzes the impact and effect of mindfulness practice on the stress and
anxiety levels of students at the Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL) in the medium
term, using a difference-in-differences (DiD) analysis developed by Callaway and Sant'Anna
(2021). The research included sociodemographic data and mental health measurements of the
collaborators, which were obtained in different observation periods. The transformations in the
mental health of the students of the subject “Mindfulness” from the last and current semester
were analyzed in comparison with their respective control group. The results showed a reduction
in stress and anxiety levels in women who practice mindfulness compared to those who took a
different subject in the area of Humanities. It highlights the importance of addressing these
difficulties, especially in the female gender, where the effectiveness of mindfulness practice has
been demonstrated. Likewise, it is important to continue research on this topic in the medium
and long term, since it cannot be ruled out that there are significant effects on stress and anxiety
levels and their impact on the male gender.
Keywords: Stress, mental health, mindfulness, differences in differences.
Descripción:
El presente estudio analiza el impacto y efecto de la práctica de mindfulness sobre los
niveles de estrés y ansiedad de los estudiantes de la Escuela Superior Politécnica del Litoral
(ESPOL) a mediano plazo, utilizando un análisis de diferencias en diferencias (DiD) desarrollado
por Callaway y Sant’Anna (2021). La investigación incluyó datos sociodemográficos y mediciones
de la salud mental de los colaboradores, mismos que fueron obtenidos en distintos periodos de
observación. Se analizaron las transformaciones en la salud mental de los estudiantes de la materia
“Atención Plena” del semestre pasado y actual en comparación con su respectivo grupo control.
Los resultados mostraron una reducción en los niveles de estrés y ansiedad en las mujeres que
practican atención plena en comparación con aquellas que tomaron una asignatura diferente en el
área de Humanidades. Se destaca la importancia de abordar estas dificultades, especialmente en el
género femenino, donde se ha demostrado la efectividad de la práctica. Asimismo, es importante
continuar investigando sobre este tema a mediano y largo plazo, debido a que no se puede descartar
que haya efectos significativos en los niveles de estrés y ansiedad ni su impacto en el género
masculino.