Resumen:
Moon Rise emerged in 2018 as a digital channel, establishing itself as a brand
dedicated to the production and commercialization of semi-formal shirts with
contemporary colors and styles. Initially, product deliveries were managed through
informal channels. Currently, although the brand is recognized for its market trajectory,
it lacks key elements that represent its visual identity. Advertising is carried out on
platforms such as Instagram, TikTok, and its website; however, adequate strategies
targeting its audience are not formulated.
The data collection focused on gathering qualitative and quantitative insights
from 349 consumers of clothing within the national context. This study provided an indepth
analysis of individuals’ perceptions and experiences, as well as their interaction
with eco-friendly packaging in the products they purchase. Non-participant observation
exercises were also conducted with users in fashion stores in Guayaquil to document
behavioral patterns and build knowledge based on their experiences. Expert interviews
were carried out across various areas, significantly enhancing the functional focus of the
packaging.
The study aims to design a product system that incorporates eco-friendly
packaging as distinguishing elements of the brand and to create branding strategies that
improve Moon Rise's positioning through the development of its visual identity.
As the expected outcomes of this research, paper bags and cylindrical packaging
made from discarded materials were designed. These solutions benefit the brand by
generating added value, which not only strengthens Moon Rise's visibility but also
contributes to reducing its carbon footprint, ensuring sustainability over time.
Keywords: Product System, Packaging, Branding, Positioning, User Experience.
Descripción:
Moon Rise surge en el 2018 como un canal digital, siendo una marca dedicada a
la producción y comercialización de camisas semiformales con colores y estilos
contemporáneos. Mientras que, la entrega de sus productos se gestionaba a través de
canales informales. Actualmente, aunque la marca es conocida por su trayectoria en el
mercado, carece de elementos clave que representen su identidad visual. La publicidad es
realizada en canales como Instagram, Tik Tok y sitio web, sin embargo, no se formulan
estrategias adecuadas enfocadas a su público objetivo.
La recolección de datos se enfocó en obtener datos cualitativos y cuantitativos
de 349 consumidores de prendas de vestir en el contexto nacional. Este estudio generó un
análisis profundo de las percepciones, experiencias de los individuos y el uso de
empaques ecológicos en los productos que compran. Se aplicó también ejercicios de
observación no participante a usuarios en tiendas de moda de Guayaquil, con el fin de
documentar patrones de comportamiento, construyendo conocimiento a partir de sus
experiencias. Las entrevistas a expertos fueron aplicadas en distintas áreas, lo que mejoró
significativamente el enfoque funcional de los empaques.
Este estudio plantea como objetivo el diseño de un sistema producto que incluye
empaques ecológicos como elementos diferenciadores de la marca, y la creación de
estrategias de branding que mejoren el posicionamiento de Moon Rise, a través de la
creación de su identidad visual.
Como resultados esperados de esta investigación, se diseñaron bolsas de papel y
empaques cilíndricos a base de material desechado, lo que favorece a la marca generando
un valor agregado que no solo permite fortalecer la visibilidad de Moon Rise sino que
también aporta a la reducción de la huella de carbono siendo sostenible en el tiempo.