Resumen:
This project aims to develop a brand of educational toys designed for children with ADHD,
supported by a branding strategy and a strategic communication system. The project
underscores that a brand with a clear branding approach and an inclusive focus can forge
stronger connections with parents and educators while promoting the use of toys as learning
tools. Although Ecuador already has brands such as “A-jugar” that offer inclusive
educational toys, they lack a solid branding strategy and a clearly defined message, limiting
their reach and potential impact.
During the proposal’s development, graphic design techniques were employed to create core
brand elements, carry out market segmentation, and devise a branding strategy for future
market positioning. The results include ideas for building a coherent brand identity and
positioning strategies—featuring the “Club EDUKT,” an interactive platform called
“EDUKT Teach & Play,” and an app named “EDUKT Grow&Fun”—as well as a segmented
communication system for parents, educators, and specialists. These initiatives seek to
convey values of inclusion and education, aiming for a distinct positioning in the market.
Ultimately, the project establishes a solid foundation to address the educational needs of
children with ADHD in Ecuador, with the potential to expand into other inclusive contexts.
Keywords: Educational toys, ADHD, Brand identity, Educational inclusion.
Descripción:
El presente proyecto tiene como objetivo desarrollar una marca de juguetes didácticos
orientados a niños con TDAH, con una estrategia de branding y un sistema de comunicación
estratégico. El proyecto resalta que una marca con una estrategia de branding y un enfoque
inclusivo es capaz de conectar más estrechamente con padres y educadores, al mismo tiempo
que promueve el uso de juguetes como herramientas de aprendizaje. Aunque en Ecuador ya
existen marcas como “A- jugar” que comercializan juguetes didácticos inclusivos, carecen de
una estrategia de branding sólida y de un mensaje claramente definido, lo cual limita su alcance
y su potencial de impacto. Durante el desarrollo de la propuesta, se emplearon técnicas de
diseño gráfico, para crear los elementos esenciales de la marca, segmentación de mercado y
estrategia de branding para su futuro posicionamiento en el mercado. Los resultados incluyen
ideas para la creación de una identidad de marca coherente, estrategias de posicionamiento que
incluyen un “Club EDUKT” y una plataforma interactiva “EDUKT Teach & Play” junto a una
aplicación “EDUKT Grow&Fun”, y un sistema de comunicación segmentado para padres,
educadores y especialistas. Estas iniciativas buscan transmitir los valores de inclusión y
educación, alcanzando un posicionamiento diferenciado en el mercado. El proyecto establece
una base sólida para atender las necesidades educativas de niños con TDAH en Ecuador, con
potencial para expandirse a otros contextos inclusivos.