Resumen:
This project addresses the issue of deepfake usage and its impact on the city of
Guayaquil. The main objective is to raise awareness about the risks associated with
deepfakes. The hypothesis suggests that, by conducting a social experiment in the city
of Guayaquil, the vulnerability of certain population groups to this technology can be
demonstrated. We approach this issue from our discipline, as audiovisual formats are
more accessible, facilitating an effective connection with the audience.
In the project development, we utilized the Roop software, a free and open-source tool,
for creating deepfakes, and employed high-quality recording equipment to capture the
group's reactions effectively, ensuring visual and auditory coherence in the final product.
The results obtained highlighted the importance of informing the population about the
dangers of deepfakes, as well as the vulnerability of specific groups, especially those who
are active users of social media. The project successfully emphasized the significance of
digital and ethical education in Ecuador.
In conclusion, this project has contributed to spreading awareness about the risks of
deepfakes and revealing the vulnerability of certain population groups to this technology.
Emphasis is placed on promoting a safer digital environment, protecting citizens' privacy
and reputation, and strengthening trust in the country's digital landscape.
Keywords: Deepfake, audiovisual, digital education, video reaction.
Descripción:
El presente proyecto aborda la problemática del uso del deepfake y su impacto en la
ciudad de Guayaquil. El objetivo principal es el de informar sobre los riesgos asociados
con los deepfakes. La hipótesis plantea que, a través de la realización de un experimento
social en la ciudad de Guayaquil, se podrá evidenciar la vulnerabilidad de ciertos grupos
de la población frente a esta tecnología. Se aborda esta problemática desde nuestra
disciplina, dado que los formatos audiovisuales resultan mucho más accesibles,
facilitando una conexión efectiva con la audiencia. En el desarrollo del proyecto, se
empleó el software Roop, una herramienta gratuita y de código abierto, para la creación
de los deepfakes y se utilizaron equipos de grabación de alta calidad para capturar las
reacciones del grupo de manera efectiva, asegurando la coherencia visual y sonora en
el producto final. Los resultados obtenidos evidenciaron la importancia de informar a la
población sobre los peligros de los deepfakes, así como la vulnerabilidad de ciertos
grupos, especialmente aquellos que son usuarios activos de las redes sociales y se logró
destacar la relevancia de la educación digital y ética en Ecuador. En conclusión, este
proyecto ha contribuido a la difusión de los riesgos de los deepfakes y a evidenciar la
vulnerabilidad de ciertos grupos de la población frente a esta tecnología. Se destaca la
importancia de promover un entorno digital más seguro, proteger la privacidad y la
reputación de los ciudadanos, y fortalecer la confianza en el entorno digital del país.