Abstract:
The ports of Guayaquil are a fundamental pillar for Ecuador's economic growth due to
their strategic location, which connects with the rest of the continents. Therefore, it is
essential to ensure that their infrastructure guarantees functionality and resilience over
time.
The present study aims to evaluate the structural performance of a pier by applying the
technical criteria outlined in the ASCE 61-14 standard. For this purpose, p-y curve models
were developed based on the received geotechnical borehole data. Moment-curvature
and moment-rotation diagrams were idealized as bilinear, based on the geometry and
reinforcement details of the structural elements.
Subsequently, using finite element software, a nonlinear static method (Pushover) was
applied to determine the pier's capacity curve. The capacity spectrum and demand
spectrum were then determined under the guidelines of the ATC-40 standard, using
elastic response spectra as per NEC-15 for return periods of Tr = 72 years (OLE), Tr =
475 years (CLE), and Tr = 2500 years (DE).
The results showed that the structural performance of the pier meets the criteria
established in the ASCE 61-14 standard regarding the comparison between the pier's
demand and capacity. The strain limits for concrete ("єc") and reinforcing steel ("єs") also
comply with the standards specified in the reference standard for piers.
Keywords: p-y curves, plastic moment, unit deformation, demand, capacity, Pushover,
ASCE 61-14, wharf.
Description:
Los puertos de Guayaquil son un pilar fundamental para el crecimiento económico del
Ecuador debido a su ubicación estratégica que se conecta con el resto de los
continentes, por lo que, es necesario asegurar que sus infraestructuras garanticen su
funcionalidad y resistencia a lo largo del tiempo. El presente trabajo tiene como objetivo
evaluar el desempeño estructural de un muelle empleando los criterios técnicos
indicados en la normativa ASCE 61-14. Para ello, se realizaron los modelos de curvas
Py en base a los sondeos geotécnicos recibidos. Los diagramas de momento-curvatura
y momento-rotación se idealizaron de forma bilineal, basándose en la información
obtenida sobre la geometría y el armado de los elementos estructurales. Posterior a esto,
mediante el software de elementos infinitos, se realizó el método estático no lineal
(Pushover) para determinar la curva de capacidad del muelle. Luego, se determinó el
espectro de capacidad y espectro de demanda bajo los lineamientos de la normativa
ATC-40 para los espectro de respuesta elástico según NEC-15, es decir, para los
periodos de retorno de Tr = 72 años (OLE), Tr = 475 años (CLE) y Tr = 2500 años (DE).
Los resultados mostraron que el desempeño estructural del muelle cumple con los
criterios establecidos en la normativa ASCE 61-14, en cuanto a la comparación entre la
demanda y la capacidad del muelle. Los límites de deformación unitarias para el concreto
“єc” y para el acero de refuerzo “єs” cumple de acuerdo a los mismos estándares
especificada en la normativa de referencia de muelles.