Resumen:
The title work “Communication strategy oriented to new media for the Courier
service “SERVIESPAÑA” in the city of Guayaquil - Ecuador”, had the objective of
developing a communication strategy in new media, through the analysis of social
networks and communication techniques. digital marketing, for the positioning of the
Courier Serviespaña service. Scientific methodology with a descriptive and
exploratory scope was used, applying the mixed approach that combines qualitative
and quantitative techniques. In addition, the induction-deduction research method was
used, addressing the problems faced by the courier service in the city of Guayaquil.
On the other hand, Benchmarking was used to collect data to analyze competitors; a
survey aimed at potential clients and an interview with digital marketing experts. The
main results indicate that courier companies use social networks, chatbots and metrics
to retain customers; Whereas, customers value interactive content on social media. It
is concluded that the content plan focused on multichannel strategies with extensive
social networks, paid advertising and an optimized website; accompanied by graphic
pieces that demonstrate the visual elements of the communication strategy.
Keywords: courier, communication strategy, new media.
Descripción:
El trabajo de titulación “Estrategia de comunicación orientada a nuevos medios para el servicio de Courier “SERVIESPAÑA” en la ciudad de Guayaquil - Ecuador”, tuvo como objetivo desarrollar una estrategia de comunicación en nuevos medios, mediante el análisis de redes sociales y técnicas de marketing digital, para el posicionamiento del servicio de Courier Serviespaña. Se empleó la metodología científica con alcance descriptivo y exploratorio, aplicando el enfoque mixto que combina técnicas cualitativas y cuantitativas. Además, se utilizó el método de investigación de inducción – deducción, abordando los problemas que enfrenta el servicio de courier en la ciudad de Guayaquil. Por otro lado, como recolección de datos se utilizó el Benchmarking para análisis de los competidores; una encuesta dirigida a los clientes potenciales y una entrevista a expertos en marketing digital. Los principales resultados indican que las empresas de courier emplean redes sociales, chatbots y métricas para fidelizar clientes; mientras que, los clientes valoran el contenido interactivo en los medios sociales. Se concluye que, el plan de contenido se enfocó en estrategias multicanal abarcando redes sociales, publicidad pagada y sitio web optimizado; acompañado por piezas gráficas que demuestran los elementos visuales de la estrategia de comunicación.