Resumen:
This experimental study analyzes the impact of corrosion on the double bottom of the cargo
ship Paola, currently operated by GalapagueñaCorp. S.A. The main objective of this project is
to evaluate the resistivity of a corroded double bottom tank through compression tests in the
material's elastic zone. To this end, specimens with corrosion levels of 0%, 5%, 10%, 20%,
and 25% were used in the vertical structures, to quantify the effect of corrosion on structural
integrity using dimensionless failure parameters.The results obtained indicate that a 25%
corrosion level in the ship's structures severely compromises the feasibility of operations in
coastal areas, as the structure fails easily under the applied load due to the low rigidity of the
material. Based on these findings, it is concluded that the maximum acceptable corrosion
percentage in structures affected by this phenomenon is 20%. In contrast, at 25% corrosion,
the damage is significant, although the classification society ABS establishes that the allowable
corrosion limit is 30%, with a high-risk level.
Keywords: Strcuture, Viability, Dimensionless failure, Load, Compression.
Descripción:
Este estudio experimental analiza el impacto de la corrosión en el doble fondo del buque
carguero Paola, actualmente operado por la empresa GalapagueñaCorp. S.A. El objetivo
principal de este proyecto es evaluar la resistividad de un tanque de doble fondo corroído
mediante ensayos de compresión en la zona elástica del material. Para ello, se utilizaron
probetas con niveles de corrosión del 0%, 5%, 10%, 20% y 25% en las estructuras verticales,
con el fin de cuantificar el efecto de la corrosión en la integridad estructural a través de
parámetros de falla adimensionales.
Los resultados obtenidos indican que una corrosión del 25% en las estructuras del buque
compromete gravemente la viabilidad de la operación en zonas costeras, debido a que la
estructura falla fácilmente bajo la carga aplicada, como consecuencia de la baja rigidez del
material. En base a estos hallazgos, se concluye que el porcentaje máximo de corrosión
aceptable en estructuras afectadas por este fenómeno es del 20%. En contraposición, a un 25%
de corrosión, la afectación es considerable, aunque la sociedad clasificadora ABS establece que
el límite de corrosión permitido es del 30%, con un riesgo elevado.