Resumen:
The project aims to design nutritional education strategies targeted at parents and educators of
school-age children to promote healthy eating habits and prevent Chronic Child Malnutrition
(CCM), through a multidimensional approach adapted to the needs of the Cadeate community,
Santa Elena. The goal is to empower parents to promote health and nutrition in the home. The
intervention is justified by the high rates of CCM in the area, influenced by limited access to food,
education, and clean water.
During the project’s development, volunteer parents were selected as participants, and their
nutritional knowledge was assessed through surveys. Nutritional education strategies were
implemented through interactive workshops and participatory methods, divided into different
modules.
The results showed a significant increase in parents' knowledge on the topics covered in the
workshops, highlighting improvements in understanding chronic child malnutrition, the world of
nutrition, food security, and the power of home-based growth. However, areas for improvement
were identified.
In conclusion, nutritional education strategies are an effective method to combat CCM, promoting
healthy, long-lasting, replicable, and sustainable practices within the community.
Keywords: Nutritional education strategies, Chronic Child Malnutrition, child nutrition, food
security, healthy eating habits.
Descripción:
El proyecto tiene como objetivo diseñar estrategias de educación nutricional dirigidas a
padres y educadores de niños escolares, con el fin de promover hábitos alimentarios saludables y
prevenir la Desnutrición Crónica Infantil (DCI), a través de un enfoque multidimensional
adaptadas según las necesidades de la comuna de Cadeate, Santa Elena. Se busca fortalecer a los
padres para que promuevan salud y nutrición en el hogar. La intervención se justifica por los altos
índices de DCI en la zona, afectados por la falta de acceso a alimentos, educación y agua potable.
Durante el desarrollo del proyecto, se seleccionaron a padres de familia voluntarios como
participantes y mediante encuestas se evaluaron su nivel de conocimiento sobre nutrición. Se
realizaron estrategias de educación nutricional como talleres interactivos y métodos participativos
impartidos en unidades.
Los resultados mostraron un aumento significativo en el conocimiento de los padres de familia
sobre los temas impartidos en los talleres, destacando una mejora en la comprensión de DCI,
mundo de la nutrición, seguridad alimentaria y el poder crece desde el hogar. Sin embargo, se
identificaron áreas a mejorar.
En conclusión, las estrategias de educación nutricional son un método efectivo para combatir la
DCI, promoviendo prácticas saludables, duraderas, replicables y sostenibles en la comunidad.