Abstract:
The project develops a nutritional education and intervention program aimed at older adults to
reduce the impact of sarcopenia on their quality of life. It is proposed that adequate education
on nutrition and healthy habits can improve muscle strength and functional independence in this
group. To this end, an educational program focused on the importance of nutrition in the
prevention of sarcopenia was designed, with practical workshops and support materials. The
study was carried out in a care center for older adults in Guayaquil, with a sample of 36
participants. Dynamometry, bioimpedance, and walking speed tests were used to assess the
degree of sarcopenia before and after the intervention. In addition, nutritional knowledge
questionnaires were applied before and after the program. The results showed that more than
half of the participants had probable sarcopenia before the program. After the intervention, all
participants improved their knowledge about nutrition, suggesting a positive impact of the
educational program. It is concluded that nutritional education is an effective strategy to
improve the quality of life in older adults and it is recommended to extend the duration of the
program to reinforce its impact.
Keywords: Sarcopenia, geriatric nutrition, nutritional education, healthy eating.
Description:
El proyecto desarrolla un programa de educación e intervención nutricional dirigido a adultos
mayores para reducir el impacto de la sarcopenia en su calidad de vida. Se plantea que una
adecuada educación en alimentación y hábitos saludables puede mejorar la fuerza muscular y la
independencia funcional en este grupo. Para ello, se diseñó un programa educativo enfocado en
la importancia de la nutrición en la prevención de la sarcopenia, con talleres prácticos y
materiales de apoyo. El estudio se llevó a cabo en un centro de atención para adultos mayores en
Guayaquil, con una muestra de 36 participantes. Se utilizaron dinamometría, bioimpedancia y
pruebas de velocidad de marcha para evaluar el grado de sarcopenia antes y después de la
intervención. Además, se aplicaron cuestionarios de conocimientos nutricionales antes y después
del programa. Los resultados evidenciaron que más de la mitad de los participantes presentaban
sarcopenia probable antes del programa. Tras la intervención, todos los participantes mejoraron
sus conocimientos sobre nutrición, lo que sugiere un impacto positivo del programa educativo.
Se concluye que la educación nutricional es una estrategia efectiva para mejorar la calidad de
vida en adultos mayores y se recomienda extender la duración del programa para reforzar su
impacto.